Știrile noastre

3788 vizualizări

OLESEA FORTUNA: Gândirea și cultura antreprenorială este baza prosperitații noastre

Cum a venit idea de a aduce Global Entrepreneurship Week (GEW) în Republica Moldova?

De GEW am aflat mai înainte și mi s-a parut o idee interesantă, dar cel mai important, este că poate fi aplicată și la noi în țară. Am început în august 2013, împreună cu Julie Frieswyk, să scriem solicitări de a fi numiți organizatori ai campaniei. Am atașat CV-urile noastre și mare ne-a fost bucuria când am primit raspunsul că au aprobat Republica Moldova în lista țărilor care pot organiza evenimente sub marca GEW.

Ce este GEW și de ce este binevenit în Moldova?

GEW reprezintă o mișcare internaționala a antreprenorilor și oamenilor cu idei creative și inovative în afaceri. Deși este nou, primul eveniment a avut loc în 2008, în Statele Unite al Americii, și a fost organizat de Fundația Kauffman, GEW numară la ora actula 153 de țări.
Dar GEW este mai mult decât o mișcare antreprenorială, oferă posibilitatea de a prelua și adapta experiența unor oameni de afaceri celebri, dă posibilitatea persoanelor cu idei inovative să le pună în aplicare. De asemenea, oferă posibilitatea de a accesa o platformă online, fapt ce le deschide antreprenorilor ușa într-o lume a oamenilor de succes, care sunt gata ss-și împărtășească realizarile sale pentru o comunitate prosperă.
Cred că domeniul business-ului din Republica Moldova are mare necesitate de această mișcare globală. Economia noastră nu poate să supraviețuiască de sine stătător. Suntem foarte dependenți de piețele externe, unde am putea să ne integrăm și să dezvoltăm legături care ar promova brandul moldovenesc și ar extinde încrederea pe arena globală.
Când am început să trimitem scrisori, să aducem această mișcare la noi, cunoșteam puțin despre GEW, dar am investigat, am riscat. După care, doar la Congresul Global din Moscova, am realizat marimea acesteea. Prin septembrie, după ce am avut actele la mână, ne-am apucat de organziarea evenimentului și de mediatizare. Nu a fost ușor, pentru că proiectul a fost în totalitate organizat din puținele fonduri adunate și un drive nebun a echipei.
Cum sa convingem antreprenorii să se implice? Cred că asta era și rămâne cea mai mare dilemă. Aș dori să văd moldovenii mai încrezători în forțele proprii și un pic mai deschiși spre eșec, deoarece este o parte componentă a antreprenoriatului. îmi iertați sinceritatea, dar cred în sintagma: „No pain, no gain”. Învățăm cele mai importante lecții atunci când suntem respinși. Și atunci demonstrăm reziliența și capacitatea de a face față provocărilor. Asta este lecția cea mai importantă pe care am învățat-o în primul an de activitate.
Campania include toți antreprenorii, nu doar cei tineri sau start-upurile și intentionează să redreseze economia globală. S-a început în perioada post-criză din 2008, cu intenția de a crea locuri de muncă și a recupera încrederea în dezvoltarea economică prin antreprenoriat.

CBC, foto de Galian Garaba

Ce evenimente ați reușit să organzați în 2013?

Săptămâna Globala a Antreprenoriatului s-a desfășurat în perioada 18 – 23 noiembrie 2013 și la care au participat circa 1.000 de persoane din 10 regiuni ale țării. Aventura s-a început de la 12 teme, dar am rămas cu șase, pe care ne-am axat: internaționalizarea afacerii, femeile în antreprenoriat, educația antreprenorială, consumul colaborativ, afacerile social sustenabile, tinerii antreprenori.
Au fost organizate mai multe activități, cum ar fi GEW Summit, la Academia de Studii Economice din Moldova, mai multe întâlniri cu antreprenorii de succes. Au fost implicate circa 23 de organziații din Chișinău și din afara Capitalei. Un suport semnificativ l-am avut și din partea excelenței sale, Ambasadorul SUA în Republica Moldova, William H. Moser, care a fost prezent la festivitatea de deschidere. Mă bucur foarte mult că am reușit din primul an, să ne extindem și în regiuni. Aici vreau să le mulțumesc absovenților Open World, FLEX și Muskie care au contribuit activ.
Ce planuri aveți pentru anul 2014?
Anul acesta este deja unul plin de evenimente. Pentru prima dată Republica Moldova a participat la Congresul Global al Antreprenorilor, care s-a desfășurat la Moscova și a întrunit 7.000 de persoane din 153 de țări. GEW Moldova a fost nominalizată la categoria Debutul Anului. Printre finaliștii acestei categorii se mai numără companii din India, Iran, Palestina și Filipine.

Am lansat și sunt în curs de pregătire mai multe activități dedicate antreprenorilor de la noi, cum ar fi Get in the Ring, Biblioteca antreprenorială, sondajul politicilor antreprenoriale GEW și alte surprize.
Pe 21 iunie, am dat startul concursului Creative Business Cup (CBC), care se organziează pentru prima data în Republica Moldova. Se adreseazaă tuturor antreprenorilor care dezvoltă idei creative de la noi și pot fi replicate la nivel internațional. În perioada iunie-august 2014, va avea loc etapa națională a concursului, în care vor fi ales câștigătorul, care va pleca împreună cu o delegație la finala internațională, unde vor reprezenta țara noastră.
De asemenea, deja al doilea an, va avea loc Săptamâna Globală a Antreprenoriatului, în perioada 17 – 22 noiembrie și ne propunem să facem un eveniment frumos. Ne propunem să prezentăm echipele care au rezultate frumoase în afara țării și nu doar, cum ar fi cei de la Tech. Challenge sau echipa din Diamond Challenge. Sunt tineri care au marcat industria, prin dedicație, inovație și muncă!



Credem că este cazul ca noi să creștem numărul antreprenorilor în Republica Moldova, încrederea bazată pe așteptări realiste unul față de altul, să stimulăm competitivitatea bazată pe concurența loială și pe crearea unei imagini etice a antreprenoriatului nostru, atât pe intern, cât și pe arena globală.
E timpul ca antreprenoriatul moldovenesc să cuprindă altă dimensiune, să se ridice la economia de scară globală. Astfel încât businessul din RM să capteze vizibilitatea internațională, pentru a atrage investițiile, a diversifica sursele de finanțare, extinde piețele de desfacere și crește competitivitatea acestora pe extern. Tindem spre transferul de experiență globală spre antreprenorii din RM, stabilirea conexiunilor cu piețele externe, atragerea inovațiilor, sporirea numarului de agenți economici în zonele rurale și urbane, creșterea numărului acestora, dezvoltarea unei mentalități și antrenarea spiritului antreprenorial.
Cea mai importantă misiune pe care o purtăm acum constă în dezvoltarea unei gândiri bogate în creativitate, inovație și transcendență peste imposibil, pentru prosperarea comunităților noastre. Cred că împreună putem reducem sărăcia nu doar din țară, dar și din gândurile noastre.



Dacă doriți să vaă alăturați campaniei GEW Moldova, scrieți-ne la gewmoldova@gmail.com. De asemenea, ne puteți găsi online pe gewmoldova.org sau pe pagina de facebook a Global Entreprenurship Week Moldova.

Foto de Nata Eftene