Democrație

1772 vizualizări

Republica Moldova în lista proiectelor câştigătoare a competiţiei Alumni Engagement Innovation Fund a Departamentului de Stat al SUA

Departamentul de Stat al SUA a creat Alumni Engagement Innovation Fund (AEIF) în anul 2011 pentru a oferi un mecanism financiar suplimentar iniţiativelor absolvenţilor programelor de schimb cu Guvernul SUA care împărtășesc valori comune şi au o viziune asupra dezvoltării comunităţii internaţionale.
Programul (AEIF) oferă granturi pentru a sprijini echipele de absolvenţi ai programelor de schimb cu Guvernul SUA din lumea întreagă şi a utiliza competenţele acestora pentru dezvoltarea comunităţilor din care vin, prin utilizarea şi diseminarea experienţei acumulate în cadrul programelor de schimb la care au participat.
În anul 2014, din cele peste 1000 de propuneri, echipa absolvenţilor programelor de schimb cu guvernul SUA din Republica Moldova compusă din tineri ai programelor BFTF şi UGRAD, alături de colegii lor din alte state europene, a fost selectată spre finanţare cu proiectul „Peace building in Eastern Europe”.
Valoarea grantului câştigat ajunge la 24,000 USD şi include organizarea unui program intensiv pe subiectul studiilor de pace şi rezolvarea conflictelor în Republica Moldova şi Ucraina în luna august a.c. Pe lângă proiectul din ţara noastră, de asemenea au fost finanţate alte 60 de iniţiative din 50 de ţări ale lumii.

Conferinţa care urmează a fi organizată de absolvenţii programelor de schimb cu Guvernul SUA din Republica Moldova, se va afla la cea de-a doua ediţie, prima fiind implementată cu succes în octombrie 2013. Scopul acestei conferințe este de a stimula abordarea critică a participanților în medierea conflictelor și construirea păcii, iar pe parcursul desfăşurării programului tinerii se vor întâlni cu personalităţi ale corpului diplomatic acreditat la Chişinău, instituţii naţionale dar şi internaţionale din Republica Moldova şi Ucraina, se vor implica şi interacționa la cursuri și ateliere de lucru, paneluri interactive, evenimente în aer liber și sesiuni de dezbatere moderate de profesori, vorbitori invitați și experți din varii domenii.
Pe lângă competenţele teoretice asupra subiectelor cheie, vor fi realizate şi activităţi practice, printre aceste și vizitele de studiu în teritoriu, în Unitatea Teritorial Administrativă Găgăuzia și pe ambele maluri ale râului Nistru, inclusiv la Tiraspol, o extensie a programului în acest an o va reprezenta şi vizita de studiu în capitala Ucrainei, Kiev.

Ghidați de coordonatori și lectori, participanții vor elabora diferite produse pe durata și după conferință, cum ar fi: articole, postări pe blog, înregistrări radio, secvențe video, vlog-uri, etc.

Daniel Vodă, Absolvent al Programului Benjamin Franklin Transatlantic Fellows Institute


10726 vizualizări
1

FLEX Alumni in Moldova Run against Violence

FLEX alumni in Chisinau, Moldova together with over 130 community members took to the streets on July 17 to raise awareness about domestic violence. Say No to Violence Day, an event sponsored by FLEX Alumni and U.S. Embassy Alumni Resource Center grants programs, incorporated the message of stopping domestic violence with a five-kilometer run through the Valea Trandafirilor Park.

The slogan of the race, “It doesn’t hurt to run,” was placed on banners across the park, on participants’ race t-shirts, and on the Facebook group site. Domestic violence, a mounting issue in Moldova, affects one out of every four women in the country. Statistics such as this were placed around the course on wooden boards to increase participants’ awareness of the problem. Furthermore, at registration participants were given a flyer about the resources available to victims of domestic violence, and Valentina Bodrug-Lungu, president of the Gender Center NGO, opened the event with a speech about the problem of domestic violence in Moldova.

Throughout the race, FLEX alumni volunteers and the organizing team of Iulian Baxan ’10, Marina Buciuc ’07, Andrei Cusnir ’07, Alexandru Godoroja ’07, Dorin Hamuraru ’08, Dan Negreata ’10, Cristina Poleacovschi ’05, and Eugen Prodan ’10 gave runners water and cheered them on. Ryan Aiken, Public Affairs officer from the U.S. Embassy in Chisinau, awarded the top five male and female runners with medals and made a closing speech.
Following the event, all participants were invited to a picnic where members of the media took interviews and talked to runners and organizers about the goals of the event. Reports from the event from the All Moldova News Portal and the Stirile Pro TV Channel can be found in Romanian at allmoldova.com/ro/project/online/1594.html and www.protv.md/stiri/social/cursa-de-alergari-in-parcul-valea-morilor-impotriva-violentei.html.
1724 vizualizări

„YASI Seminar 2011 – dezvoltăm tineri lideri”

Inspiraţi din experienţa Ben Franklin, un program finanţat de către Departamentul de Stat al SUA, 7 absolvenţi din 7 ţări: Belgia, Bosnia şi Herțegovina, Grecia, Marele Ducat al Luxemburgului, Moldova, Polonia şi Norvegia au creat design-ul unui nou proiect nou, menit să întărească reţeaua tinerilor lideri europeni şi să contribuie la valorificarea potenţialului tinerilor participanţi.

YASI este platforma ideală pentru cei interesaţi de diplomaţie, media, procese democratice, instituţii UE dar şi de cunoaşterea altor culturi, căci va reuni în perioada 4-14 iulie 2011, în Marele Ducat al Luxemburgului peste 28 de tineri din 7 naţiuni europene.

Cu un program ce include sesiuni de dezbateri „How do I debate” cu traineri profesionişti, simulări ale sesiunilor parlamentului European Parlamentului Tinerilor şi N-E-W-S (North-East-West-South), tururi ghidate la instituţiile europene precum Curtea Europeană de Justiţie (Luxemburg), Comisia Europeană (Brussels), instituţiile media RTL şi radio, prezentări culturale ale ţărilor participante, întâlniri cu personalităţi, printre care deputaţi europeni, ambasadorul SUA în Marele Ducat al Luxemburgului, încadrarea grupului în jocuri de dezvoltare personală precum „Tânăr Investitor”, „Pantomima”, „Dezastru Nuclear”, panele de discuţii pe subiecte precum: Libertatea presei, Democraţie, Egalitatea gender, Schimbări climaterice, sesiuni de workshop despre Media, Social Media şi TV/radio jurnalism şi desigur activităţi de descoperire a oraşului gazdă – Luxemburg, prin Scavenger Hunt şi excursii cu ghid prin locaţii istorice.

YASI vine să demonstreze încă o dată performanţa absolvenţilor ai programelor de Schimb al SUA şi dorinţa acestora de a contribui la transmiterea propriei experienţe tinerilor din comunităţile din care vin. În acest sens, diseminarea materialelor proiectului se va realiza prin imprimarea „Diary of YASI”, revistei proiectului, site-ului, paginii de Facebook dar şi participarea tinerilor în emisiunile radio şi TV.

Vă invit mai jos să vizualizaţi spoturile video realizate pentru sesiunea de promovare înainte de implementarea proiectului.

Episode I




Episode II




Episode III




Episode IV




Episode V




Episode VI




Episode VII


1746 vizualizări
1

Library Driving Access to Knowledge: Action for Europe

During April 13-15th Mariana Harjevschi attend two major events for library community – Copyright and Legal Matters committee (CLM) mid-term meeting and the presidential IFLA meeting that took place in Hague, Netherlands.

CLM meeting was a unique opportunity for Mariana Harjevschi to keep updated on current movements in copyright and legal matters and to share about local developments accomplished by the Library Association from Moldova with library experts from around the world that have significant expertise in the library and legal matters issues. CLM meeting was a compulsory event to be attended by Mariana Harjevschi as she is a member of the CLM Committee, selected to serve the mandate from 2009 through 2013. Thus at this meeting Mariana reported on the state of affairs in respect of copyright in Moldova and other legal issues of international significance to libraries (legal deposit, electronic publishing). Besides, by participating at this meeting it was demonstrated the implication of Moldova's library community on international arena in assessing the copyright legislation from librarians' prospective regarding access to information and knowledge. Additionally, the copyright legislation from Moldova was appreciated by the International Consumers Organization (see the country report on a2knetwork.org/reports/moldova) in respect to access to information.

The presidential IFLA meeting was a stimulus, as this gave the opportunity to update knowledge in the area of different library issues of international significance to library and information services, as well as to share Moldovan experience in the field of access to information as a human right, copyright and libraries and open access. Representing the Library Association it was important to deliver the message regarding the Moldovan framework of development for libraries.

I was delighted to meet so many delegates from all over Europe, and especially representatives from European Commission, as well as librarians, with whom I have had the opportunity to be engaged in energetic discussions and listen presentations that put firmly libraries and their contribution on the political agenda on European arena.
Beside promising program I was fortunate to visit the Huge Public Library and the Royal Library, as well as the Headquarter of the International Federation of Library Associations.

My sincere thanks for the Small Grant Program from the US Embassy in Moldova that supported my attendance to these events.
Mariana Harjevschi

1505 vizualizări

Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente

Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente
Şcoala de Vară pentru Bibliotecari

Expansiunea Societăţii Informaţionale şi a Cunoaşterii somează bibliotecarii la profesionalism, competitivitate, adaptare, care implică numeroase incertitudini, dar şi acţiuni, schimbări. Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova (ABRM), fiind o forţă şi o voce a tuturor bibliotecarilor din republică, a conştientizat nevoia, de a-şi fortifica eforturile pentru reconfirmarea importanţei bibliotecilor, sporirea gradului de conştientizare şi apreciere a rolului bibliotecilor în societate.

Astfel, în perioada 27-29 mai, membrii Biroului ABRM, preşedinţii comisiilor şi secţiunilor Consiliului ABRM, precum şi managerii ce reprezintă diverse biblioteci naţionale, publice, universitare, şcolare s-au întrunit la Şcoală de Vară pentru Bibliotecari, având ca tematică Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente”.

În cadrul acestui eveniment participanţii au obţinut cunoştinţe teoretice şi abilităţi practice de influenţare a politicilor publice, precum şi metode şi tehnici de advocacy. Dna Svetlana Rusnac, dr. în psihologie, moderatoare a moduluilui I Relaţi cu preprezentanţii instituţiilor publice şi factorii de decizie: aspecte comunicaţionale a reuşit să dezvolte abilităţi de dezbateri publice şi negociere participanţilor. De asemenea, evenimentul a oferit un cadru de discuţii dinamic, dar relaxat – pentru participanţi care au dialogat activ şi comunicat eficient despre rolul liderilor profesionali şi oportunităţi de participare la procesul legislativ.

Identificarea soluţiilor, direcţiilor inovatoare de acţiune pentru elaborarea şi implementarea campaniilor de advocacy, precum şi despre tehnicile de creare a subiectelor de presă, idei de advocacy pentru bibliotecari au fost prezentate cu mult profesionalism şi abnegaţie de către moderatoarea celui de al II-lea modul Advocacy pentru bibliotecari — Antoniţa Fonari, Directoarea Centrului de Resurse “Tineri şi Liberi”.

Vice-preşedintele ABRM, Mariana Harjevschi, a împărtăşit participanţilor experienţa privind organizarea unei campanii de advocacy şi sensibilizare privind influenţarea Legii cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe din perspectiva accesului la informaţie, activitate desfăşurată în cadrul proiectului Advocacy pentru îmbunătăţirea Legii cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe. Rolul bibliotecilorsusţinut de către Fundaţia Soros-Moldova şi Sida. În acelaşi context, Olga Belei, director Departament Drept de Autor şi Drepturi Conexe din cadrul AGEPI a exemplificat reflectarea excepţiilor şi limitărilor dreptului de autor în noua Lege cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe a R.M.

În final participanţii au apreciat ideea şi efortul organizării Şcolii de Vară „Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente”, considerând-o drept o activitate ce a oferit instrumente manageriale, strategice şi operaţionale utile pentru actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor profesionale ale bibliotecarilor, dezvoltarea şi asigurarea durabilităţii eforturilor de advocacy, amplificarea deprinderilor de comunicare, crearea unui mediu benefic (legal, organizaţional etc.) de funcţionare a bibliotecilor.

Acest eveniment a fost susţinut financiar de către Ambasada SUA în Republica Moldova prin intermediul programului Granturi Mici pentru Ambsolvenţi şi Fundaţia Soros-Moldova.
1669 vizualizări
1

Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente

Expansiunea Societăţii Informaţionale şi a Cunoaşterii somează bibliotecarii la profesionalism, competitivitate, adaptare, care implică numeroase incertitudini, dar şi acţiuni, schimbări. Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova (ABRM), fiind o forţă şi o voce a tuturor bibliotecarilor din republică, a conştientizat nevoia, de a-şi fortifica eforturile pentru reconfirmarea importanţei bibliotecilor, sporirea gradului de conştientizare şi apreciere a rolului bibliotecilor în societate.
Astfel, în perioada 27-29 mai, membrii Biroului ABRM, preşedinţii comisiilor şi secţiunilor Consiliului ABRM, precum şi managerii ce reprezintă diverse biblioteci naţionale, publice, universitare, şcolare s-au întrunit la Şcoală de Vară pentru Bibliotecari, având ca tematică Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente”.

În cadrul acestui eveniment participanţii au obţinut cunoştinţe teoretice şi abilităţi practice de influenţare a politicilor publice, precum şi metode şi tehnici de advocacy. Dna Svetlana Rusnac, dr. în psihologie, moderatoare a moduluilui I Relaţi cu preprezentanţii instituţiilor publice şi factorii de decizie: aspecte comunicaţionale a reuşit să dezvolte abilităţi de dezbateri publice şi negociere participanţilor. De asemenea, evenimentul a oferit un cadru de discuţii dinamic, dar relaxat – pentru participanţi care au dialogat activ şi comunicat eficient despre rolul liderilor profesionali şi oportunităţi de participare la procesul legislativ.
Identificarea soluţiilor, direcţiilor inovatoare de acţiune pentru elaborarea şi implementarea campaniilor de advocacy, precum şi despre tehnicile de creare a subiectelor de presă, idei de advocacy pentru bibliotecari au fost prezentate cu mult profesionalism şi abnegaţie de către moderatoarea celui de al II-lea modul Advocacy pentru bibliotecari — Antoniţa Fonari, Directoarea Centrului de Resurse “Tineri şi Liberi”.

Vice-preşedintele ABRM, Mariana Harjevschi, a împărtăşit participanţilor experienţa privind organizarea unei campanii de advocacy şi sensibilizare privind influenţarea Legii cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe din perspectiva accesului la informaţie, activitate desfăşurată în cadrul proiectului Advocacy pentru îmbunătăţirea Legii cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe. Rolul bibliotecilorsusţinut de către Fundaţia Soros-Moldova şi Sida. În acelaşi context, Olga Belei, director Departament Drept de Autor şi Drepturi Conexe din cadrul AGEPI a exemplificat reflectarea excepţiilor şi limitărilor dreptului de autor în noua Lege cu privire la dreptul de autor şi drepturi conexe a R.M.

În final participanţii au apreciat ideea şi efortul organizării Şcolii de Vară „Advocacy pentru bibliotecari: conţinut şi comportamente”, considerând-o drept o activitate ce a oferit instrumente manageriale, strategice şi operaţionale utile pentru actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor profesionale ale bibliotecarilor, dezvoltarea şi asigurarea durabilităţii eforturilor de advocacy, amplificarea deprinderilor de comunicare, crearea unui mediu benefic (legal, organizaţional etc.) de funcţionare a bibliotecilor.
Acest eveniment a fost susţinut financiar de către Ambasada SUA în Republica Moldova prin intermediul programului Granturi Mici pentru Ambsolvenţi şi Fundaţia Soros-Moldova.

Mariana Harjevschi, Coordonator de proiect, director Biblioteca Publica de Drept