Economic

3785 views

OLESEA FORTUNA: Gândirea și cultura antreprenorială este baza prosperitații noastre

Cum a venit idea de a aduce Global Entrepreneurship Week (GEW) în Republica Moldova?

De GEW am aflat mai înainte și mi s-a parut o idee interesantă, dar cel mai important, este că poate fi aplicată și la noi în țară. Am început în august 2013, împreună cu Julie Frieswyk, să scriem solicitări de a fi numiți organizatori ai campaniei. Am atașat CV-urile noastre și mare ne-a fost bucuria când am primit raspunsul că au aprobat Republica Moldova în lista țărilor care pot organiza evenimente sub marca GEW.

Ce este GEW și de ce este binevenit în Moldova?

GEW reprezintă o mișcare internaționala a antreprenorilor și oamenilor cu idei creative și inovative în afaceri. Deși este nou, primul eveniment a avut loc în 2008, în Statele Unite al Americii, și a fost organizat de Fundația Kauffman, GEW numară la ora actula 153 de țări.
Dar GEW este mai mult decât o mișcare antreprenorială, oferă posibilitatea de a prelua și adapta experiența unor oameni de afaceri celebri, dă posibilitatea persoanelor cu idei inovative să le pună în aplicare. De asemenea, oferă posibilitatea de a accesa o platformă online, fapt ce le deschide antreprenorilor ușa într-o lume a oamenilor de succes, care sunt gata ss-și împărtășească realizarile sale pentru o comunitate prosperă.
Cred că domeniul business-ului din Republica Moldova are mare necesitate de această mișcare globală. Economia noastră nu poate să supraviețuiască de sine stătător. Suntem foarte dependenți de piețele externe, unde am putea să ne integrăm și să dezvoltăm legături care ar promova brandul moldovenesc și ar extinde încrederea pe arena globală.
Când am început să trimitem scrisori, să aducem această mișcare la noi, cunoșteam puțin despre GEW, dar am investigat, am riscat. După care, doar la Congresul Global din Moscova, am realizat marimea acesteea. Prin septembrie, după ce am avut actele la mână, ne-am apucat de organziarea evenimentului și de mediatizare. Nu a fost ușor, pentru că proiectul a fost în totalitate organizat din puținele fonduri adunate și un drive nebun a echipei.
Cum sa convingem antreprenorii să se implice? Cred că asta era și rămâne cea mai mare dilemă. Aș dori să văd moldovenii mai încrezători în forțele proprii și un pic mai deschiși spre eșec, deoarece este o parte componentă a antreprenoriatului. îmi iertați sinceritatea, dar cred în sintagma: „No pain, no gain”. Învățăm cele mai importante lecții atunci când suntem respinși. Și atunci demonstrăm reziliența și capacitatea de a face față provocărilor. Asta este lecția cea mai importantă pe care am învățat-o în primul an de activitate.
Campania include toți antreprenorii, nu doar cei tineri sau start-upurile și intentionează să redreseze economia globală. S-a început în perioada post-criză din 2008, cu intenția de a crea locuri de muncă și a recupera încrederea în dezvoltarea economică prin antreprenoriat.

CBC, foto de Galian Garaba

Ce evenimente ați reușit să organzați în 2013?

Săptămâna Globala a Antreprenoriatului s-a desfășurat în perioada 18 – 23 noiembrie 2013 și la care au participat circa 1.000 de persoane din 10 regiuni ale țării. Aventura s-a început de la 12 teme, dar am rămas cu șase, pe care ne-am axat: internaționalizarea afacerii, femeile în antreprenoriat, educația antreprenorială, consumul colaborativ, afacerile social sustenabile, tinerii antreprenori.
Au fost organizate mai multe activități, cum ar fi GEW Summit, la Academia de Studii Economice din Moldova, mai multe întâlniri cu antreprenorii de succes. Au fost implicate circa 23 de organziații din Chișinău și din afara Capitalei. Un suport semnificativ l-am avut și din partea excelenței sale, Ambasadorul SUA în Republica Moldova, William H. Moser, care a fost prezent la festivitatea de deschidere. Mă bucur foarte mult că am reușit din primul an, să ne extindem și în regiuni. Aici vreau să le mulțumesc absovenților Open World, FLEX și Muskie care au contribuit activ.
Ce planuri aveți pentru anul 2014?
Anul acesta este deja unul plin de evenimente. Pentru prima dată Republica Moldova a participat la Congresul Global al Antreprenorilor, care s-a desfășurat la Moscova și a întrunit 7.000 de persoane din 153 de țări. GEW Moldova a fost nominalizată la categoria Debutul Anului. Printre finaliștii acestei categorii se mai numără companii din India, Iran, Palestina și Filipine.

Am lansat și sunt în curs de pregătire mai multe activități dedicate antreprenorilor de la noi, cum ar fi Get in the Ring, Biblioteca antreprenorială, sondajul politicilor antreprenoriale GEW și alte surprize.
Pe 21 iunie, am dat startul concursului Creative Business Cup (CBC), care se organziează pentru prima data în Republica Moldova. Se adreseazaă tuturor antreprenorilor care dezvoltă idei creative de la noi și pot fi replicate la nivel internațional. În perioada iunie-august 2014, va avea loc etapa națională a concursului, în care vor fi ales câștigătorul, care va pleca împreună cu o delegație la finala internațională, unde vor reprezenta țara noastră.
De asemenea, deja al doilea an, va avea loc Săptamâna Globală a Antreprenoriatului, în perioada 17 – 22 noiembrie și ne propunem să facem un eveniment frumos. Ne propunem să prezentăm echipele care au rezultate frumoase în afara țării și nu doar, cum ar fi cei de la Tech. Challenge sau echipa din Diamond Challenge. Sunt tineri care au marcat industria, prin dedicație, inovație și muncă!



Credem că este cazul ca noi să creștem numărul antreprenorilor în Republica Moldova, încrederea bazată pe așteptări realiste unul față de altul, să stimulăm competitivitatea bazată pe concurența loială și pe crearea unei imagini etice a antreprenoriatului nostru, atât pe intern, cât și pe arena globală.
E timpul ca antreprenoriatul moldovenesc să cuprindă altă dimensiune, să se ridice la economia de scară globală. Astfel încât businessul din RM să capteze vizibilitatea internațională, pentru a atrage investițiile, a diversifica sursele de finanțare, extinde piețele de desfacere și crește competitivitatea acestora pe extern. Tindem spre transferul de experiență globală spre antreprenorii din RM, stabilirea conexiunilor cu piețele externe, atragerea inovațiilor, sporirea numarului de agenți economici în zonele rurale și urbane, creșterea numărului acestora, dezvoltarea unei mentalități și antrenarea spiritului antreprenorial.
Cea mai importantă misiune pe care o purtăm acum constă în dezvoltarea unei gândiri bogate în creativitate, inovație și transcendență peste imposibil, pentru prosperarea comunităților noastre. Cred că împreună putem reducem sărăcia nu doar din țară, dar și din gândurile noastre.



Dacă doriți să vaă alăturați campaniei GEW Moldova, scrieți-ne la gewmoldova@gmail.com. De asemenea, ne puteți găsi online pe gewmoldova.org sau pe pagina de facebook a Global Entreprenurship Week Moldova.

Foto de Nata Eftene

Idei pentru Afaceri la cel de-al doilea Seminar din Cadrul Proiectului Business for Youth

Proiectul “Business for youth” reprezintă un aport esențial în dezvoltarea business-ului în Moldova. „Acest proiect este roada muncii unui colectiv mare de oameni, care au contribuit la organizarea sesiunilor deinstruire pentru tineri, au oferit spațiu pentru desfășurarea proiectului, și au menținut buna dispoziție pe toată durata evenimentului” menționează organizatoarea proiectului, Valeria ÅžvarÅ£

În cadrul celui de-al doilea seminar, s-a dovedit faptul că în țara noastră sunt multe oportunități pentru dezvoltarea business-ului, dar cel mai important este faptul că există oameni cu multe idei interesante care sunt gata să le implementeze.
Subiectul celui de-al doilea seminar a fost „Idei pentru afaceri”. În cadrul seminarului a fost practicată nu o abordare pur pragmatică, specifică în afaceri, ci prin jocuri interesante, și bună dispoziție.
Seminarul a fost desfășurat în limba engleză, iar cei 20 de participanți și-au demonstrat abilitățile comunicaționale în această limbă, precum și faptul că pot deveni parteneri puternici de afacere. Aceștia au participat la dezbateri generând propuneri de modificări și de optimizare a stării de lucruri din business-ul moldovenesc.
Valeria este încântată de tinerii businessmeni. „Tinerii sunt foarte motivați. Ei au multe idei, sunt foarte activi și au un spirit puternic de echipă”.
Sub îndrumarea dinamică și interesantă a lui Leonid Roș ca și Valeria ÅžvarÅ£ participanții propun câteva idei interesante și importante pentru societatea noastră: combustibil natural din culturile agricole autohtone, Wi-Fi gratuit, parcare universală pentru automobile, deschiderea magazinelor on-line – acestea sunt nu doar idei, ci și teme de lucru pentru participanți pentru care aceasta ar putea deveni primii pași în business-ul serios.
Tinerii au lucrat în echipe fiind supravegheați de moderatori pentru a se asigura bunul mers al lucrurilor.

Aici nu este loc pentru timiditate și rușine: „This is your chance”, spune Leonid și toate urmele de nesiguranță dispar de pe fețele viitorilor businessmeni de succes. Ei știu pentru ce au venit aici, ei doresc să se dezvolte, să capete cunoștințe, să se manifeste și să lupte pentru atingerea unui rezultat pozitiv.
„Consider că anume în Moldova pentru populație este foarte important să știe cum poate fi organizată o afacere, deoarece în prezent la noi sectorul privat este foarte slab dezvoltat, practic totul se petrce prin intermediul statului, de aceea multă lume nu crede că poate schimba ceva. Tot timpul oamenii așteaptă schimbări de la funcționarii sus-puși, însă în realitate totul se află în mâinile noastre”, spune pentru site-ul MyBusiness, Nadejda Sergheevna, profesoara de limbă engleză la centrul lingvistic american.
„Cred că pentru fiecare om în afară de specialitatea sa este important să se priceapă și la afaceri, or, business-ul are tangențe cu fiecare dintre noi. Noi trebuie să putem întelege acest sistem pentru a nu ne lăsa amagiți”, se expune cu părerea Vladimir Donțu, student al anului trei al Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova.

Este important ca nicio idee elucidată în cadrul seminarului nu trebuie să rămână neobservată, deoarece aceasta ar putea fi un început demn a unei afaceri serioase.
Urmează încă 11 seminare și o mulțime de descoperiri, proiecte, planuri și surprize din partea organizatorilor. După o asemenea „școală”, business-ul moldovenesc va fi în mâini sigure, pentru că aceste mâini tind spre aceasta destul de convingător și sigur.
Sursa: www.mybusiness.md
1451 views
1

Dezvoltare Economică şi Comunitară prin Educaţie şi Acţiune

Lansat în semestrul doi de studii al anului 2010, în Liceul „Ştefan Vodă”, proiectul Dezvoltare Economică şi Comunitară prin Educaţie şi Acţiune (DECEA) este o iniţiativă ce are scopul de a instrui şi implica tinerii în domeniul dezvoltării economice şi comunitare. Proiectul DECEA a fost finanţat prin intermediul Programului de Granturi Mici Pentru Absolvenţi şi a fost implementat de absolventa Muskie 2007, Patricia Ciorici. Liceul „Ştefan Vodă”, Consiliul Raional Ştefan Vodă şi EPOS Moldova au fost parteneri activi ai proiectului.

Întâlnirile cu reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, centrale, şi ai ambasadei SUA au permis participanţilor proiectului DECEA să înveţe despre diverse probleme de dezvoltare şi despre posibilităţi de implicare a tinerilor în soluţionarea acestor probleme, să-şi exprime opinia şi propunerile pentru soluţionarea problemelor locale şi să obţină informaţii direct de la sursă despre programe curente şi viitoare pentru tineri. Întâlnirile cu ministrul tineretului şi sportului, prim-secretarul pentru cultură şi presă al Ambasadei SUA şi primarul oraşului Ştefan Vodă sunt doar câteva din evenimentele la care participanţii proiectului DECEA au avut posibilitatea să-şi extindă orizonturile.

De asemenea, participanţii proiectului DECEA au urmat un curs de dezvoltare comunitară cu durata de un semestru, învăţând despre strategii de dezvoltare comunitară, descoperind cum sănătatea, educaţia şi alţi factori influenţează dezvoltarea locală, identificând necesităţile şi resursele din comunitate şi acumulând deprinderi utile în efectuarea cercetărilor. În cadrul cursului de dezvoltare comunitară, absolventul programului FLEX, Sergiu Răilean, a ţinut o lecţie axată pe voluntariatul în SUA şi Moldova, vorbind despre propria experienţă din ambele ţări, astfel încurajând elevii din Ştefan Vodă să participe la activităţi de voluntariat în folosul comunităţii.

În baza cunoştinţelor acumulate la curs, participanţii proiectului DECEA au creat şi au implementat propriile lor iniţiative de dezvoltare comunitară. Cel mai mare şi unul din cele mai de succes proiecte s-a axat pe modalităţile de îmbunătăţire a relaţiei profesor-elev în liceele din raionul Ştefan Vodă. În prima etapă a proiectului, participanţii au efectuat un sondaj privind relaţia profesor-elev din Liceul „Ştefan Vodă”. În a doua etapă a proiectului, participanţii au prezentat rezultatele sondajului şi au invitat-o pe Galina Chira, absolventă Muskie 2007, să ţină o sesiune de instruire privind „Consolidarea relaţiei profesor-elev în scopul creşterii motivaţiei elevilor pentru studiu: Teoria alegerii doctorului Glasser”. Treizeci şi doi de profesori, reprezentând licee din întreg raionul Ştefan Vodă, au participat la prezentare şi la sesiunea de instruire.

Celelalte iniţiative ale participanţilor proiectului DECEA, de asemenea, reflectă deprinderile şi cunoştinţele acumulate de către participanţi în cadrul proiectului şi includ: o pagină Facebook pentru oraşul Ştefan Vodă, creată pentru a promova imaginea oraşului, vizita la colegii de la Şcoala internat pentru copii cu dizabilităţi din Popeasca şi lucrul în comun asupra unei lucrări artistice, confecţionarea şi expedierea unor felicitări noilor prieteni din Popeasca, pentru încurajarea comunicării ulterioare.



Patricia Ciorici
Absolventă Muskie 2007


Absolvenții FLEX din Moldova au organizat cea de-a II ediție a programului Business for Youth

În al treilea an de existenţă a programului, organizatorii «Business for Youth»(BFY) au avut ca scop organizarea unui set de training-uri care a contribuit la dezvoltarea spiritului antreprenorial al liceenilor şi al studenţilor din Moldova. În calitate de organizatori au fost absolvenţii Programului FLEX cu sprijinul financiar al Centrului de Resurse pentru Absolvenţi al Ambasadei SUA în Moldova, o realizare care vorbeşte despre o abordare profesionala de lunga durata a evenimentului.

În acest an organizatorii au oferit celor 25 de studenti participant şansa de a urma cursuri de afaceri şi de a concura pentru a-si dezvolta propriile planuri de afaceri. Toate evenimentele au fost organizate de către echipa BFY care i-a inclus pe Natalia Andreev ‘07 (Străşeni), Andrei Cuşnir ‘07 (Ungheni), Alexandru Godoroja ‘07, şi Coordonat Flex Cristina Poleacovschi ‘05.

Începând cu data de 17 aprilie, participanţii au luat parte la o sesiune despre cum se dă stratul unei afaceri, moderată de Vitalie Danileico, manager de proiect pentru voluntari ai Corpului Pacii, și au participat la o discuţie cu Directorul Consiliilor Americane David Jesse privind abordarea psihologică a spiritului antreprenorial şi întreprinderi inovatoare în Moldova. Vitalie Dascal, consultant BFY, a finalizat eveniment cu o sesiune despre procedurile bancare din Moldova şi despre cum se obţine un împrumut.
Pe 24 aprilie s-au petrecut cursuri de management de proiect, realizate de Mihaela Ciocanu ‘05 de la Banca Mondială a Moldovei şi Lilia Fusa ‘04. Vitalie Popa, vicepreședintele Organizaţiei AXA Management Consulting a organizat o sesiune privind managementul strategic şi Irina Aga, coordonator local al Balcan Case Challenge (BCC) (Provocările cazurilor balcanice), a dat participanţilor sarcina de a crea un plan de marketing pentru a atrage clienţi pentru o companie de audit din Republica Moldova.

Pe 15 mai, Daniela Munca, Absolventă a programului Muskie şi Olesea Fortuna ‘96 au moderat o sesiune dedicată marketing-ului si comunicării, împărtăşind din propria experienţă în ceea ce ţine afacerile în Moldova şi prezentînd cele mai bune practici in care au fost implicate. Valerie Mock, Absolvent al Programului Fulbright şi angajat la IBM Moldova, a numit unele diferenţe între afacerile din Republica Moldova şi practicile de afaceri din Statele Unite. În cele din urmă, Sean Golden, Absolvent Fulbright şi doctorand la Universitatea din Chicago, a condus o video-conferinţă pentru participanţii ,care trata noile forme de concurenţă, în cadrul căreia participanţilor le-au fost prezentate subiecte cum ar fi responsabilitatea socială corporatistă şi responsabilitatea ecologică la locul de muncă.

Ca un punct culminant al evenimentului al programului, participanţii au prezentat planurile lor de afaceri şi au luat parte la activităţi de team building pe 22 mai. Fiecare participant a făcut o prezentare de 10 minute a planului său de afaceri, care a fost urmată de întrebări şi răspunsuri. Fortuna Olesea, Coordonatorul Programului Lumea Deschisa a Consiliilor Americane şi Directorul Centrul de Resurse pentru Absolvenţi al Ambasadei SUA Ludmila Bilevschi ‘97, Anatolie Palade, Directorul Centrului Consultativ de Business, si Vitalie Dascal, consultant BFY au evaluat planurile, care au variat de la idei pentru a deschide un magazin de cafea pînă la întemeierea unei companii de analiză a exportului.
Autoriilor proiectului câştigator l-i s-a oferit posibilitatea de a participa la un stagiu de o lună de la Centrul Consultativ de Afaceri. Evenimentul a fost urmat de activităţi de teambuilding la Centrul de Leadership în aer liber. Printre sarcinile s-a numărat jocul de criză al Uniunii Europene, unde două echipe au făcut încercări de a rezolva problema financiară a UE prin sprijinirea 12 cuie pe un cui, care reprezintă statele UE şi care arată necesitatea pentru toţi membrii unui grup să fie uniţi pentru a forma o colaborare de succes. Jocuri au avut ca scop să unească participanţi pentru a asigura o viitoare colaborare în demararea unei afaceri.

Inga Jelăuc obţine grantul individual pentru implementarea proiectului Activităţi Sportive în Satul Zorile

Inga Jelăuc, absolventă OW 2009, primar al satului Zorile a aplicat pentru grantul oferit de către Ambasada SUA, din cadrul Programului de Granturi Mici pentru Absolvenţi. Anterior i-au fost oferite 2 granturi, cu ajutorul cărora au fost amenajate o sală de sport şi una de calculatoare, în Centrul pentru Integrare şi Reintegrare „Speranţa”. Cel de-al doilea grant a fost menit la construirea unui sistem de canalizare în satul Inculeţ.

Prezentul proiect care necesită finanţare, se numeşte „Activităţi Sportive pentru elevi”. Grantul va fi utilizat pentru organizarea unor competiţii sportive pentru elevii gimnaziului „Zorile”. Proiectul are drept scop oferirea posibilităţii pentru elevi de a-şi petrece timpul liber cu maximă utilitate pentru sănătatea şi dezvoltarea lor fizică. Competiţiile vor dura 3 luni, dar se planifică organizarea lor sistematică.

Argumentarea de bază privind importanţa implementării proiectului este că el va permite elevilor să fie implicaţi în activităţi sănătoase. Statistica afirmă că din 10 băieţi care trec prin procesul de examinare fizică la catedra militară, doar 3-4 sunt declaraţi sănătoşi.

Scopul proiectului este de a promova un mod sănătos de viaţă, pentru un grup de 60 de elevi. Activităţile se vor desfăşura între august-octombrie în gimnaziul „Zorile”. În cadrul proiectului vor fi implicaţi 25 de persoane: profesori, medicul şcolii şi voluntari. Printre partenerii proiectului se numără Administraţia Publică Locală şi gimnaziul „Zorile”

Femeia în afaceri: Scrierea Proiectelor

De multe ori termenul „business” este asociat de imaginea unor bărbaţi puternici şi ambiţioşi. În data de 2 martie, 2010 peste 25 de reprezentante ale sexului frumos au participat la trainingul Femeia în Afaceri Scrierea Proiectelor în incinta Incubatorului de Afaceri din oraşul Soroca pentru a redefini conceptul de „business” prin prisma femeilor pro-active şi de succes.

Participantele au venit la seminarul organizat de Primarul oraşului Soroca Victor Său (absolvent Lumea Deschisă -2009 OW) în colaborare cu Olesea Fortuna (absolventă FLEX 1996, OW 2009, Director ACTR ACCELS) în cadrul activităţilor iniţiate de Consiliul Absolvenţilor Programelor de Schimb cu Guvernul SUA pentru a se iniţia în domeniul scrierii proiectelor şi a acumula idei noi pentru a deveni mai active în dezvoltarea comunităţii. Doamne care au deja propria afacere sau care sunt activ implicate în organizaţiile de afaceri, din mediul sănătăţii, farmaceuticii, educaţiei, social, consilieri locali, jurnaliste, toate au venit în incinta Incubatorului pentru a-şi lărgi orizonturile profesionale şi a-şi împărtăşi experienţa personală şi profesională.

Implicarea activă şi eficientă în dezvoltarea comunităţii presupune mult mai mult decît a avea o idee interesantă. La începutul trainingului Doamnele şi-au exprimat dorinţa de a contribui practic la rezolvarea problemelor cu care se confruntă sorocenii, printre care problema drumurilor publice, retenţia populaţiei apte de muncă în oraş, salubritatea, crearea locurilor de muncă, etc. Câteva din ideile discutate pe parcursul seminarului se referă la lucrul cu părinţii care au copii cu dezabilităţi, lucrul cu păturile vulnerabile, deschiderea unei cantine sociale, etc.
Trainingul din Soroca a fost doar un început constructiv pentru o nouă colaborare de care s-au dovedit a fi interesate unele dintre participante. Atît organizatorii, cît şi participanţii au convenit să continue să conlucreze pe viitor pentru a iniţia şi desfăşura alte proiecte comune.

Olesea Fortuna, FLEX 1996, Coordonator Lumea Deschisa